Då har det tänts en liten gnista av vinter. Snön faller i fjälltrakterna och kanske snart även här?!

Jag hann precis få till en fotografering innan första snön dalade. Lite väl sent, vilket gjorde att sommarkläderna såg lite “kalla” ut… Fotograf: Anna Lundgren.

Jag laddar annars för fullt, som certifierad skidcoach, inför många roliga skiduppdrag kommande vinter. För det första hoppas jag på att kunna åka lite själv, både träna och tävla litesmiley. Sen förutom min årliga skidkurser på hemmaplan kommer även olika samarbeten att inledas, bla med run4heart och Lena Gavelin med träningshelg 15-17/1 “hemma” på södra berget.
Jag kommer också att jobba en del som instruktör för svenska skidförbundet, vilket känns hedrande och inspirerande!

Löpargrupperna har varit lite vilande under hösten, för att orka med min huvudsyssla som ansvarig tränare på orienteringsgymnasiet i Sundsvall. Samt för att få min kropp att läka ihop! Men personliga träningar har pågått som vanligt och fortsätter även i vinter parallellt med skidkurserna.
Jag kommer att satsa på lunchlöpning även under denna vinter, där
innehållet mestadels styrs efter väder och förhållanden. Allt från
snabba intervaller, till backträning och snöpuls.

Ideellt
fortsätter tränande av IF Strategens duktiga skidungdomar, som är hur
kul som helst. Där kan man snacka om att alla är “på” och verkligen vill
utvecklas till sin fulla potential. Inspirerande om nåt!

Min
egna fysiska form är väl… sisådär. Tränar för fullt, som jag brukar,
och har som mål att ha mycket variation i träningen. Jag märker att då
klarar jag också att träna ganska mycket. Konditionsträningen är såklart
ett naturligt inslag för mig, men även rehab, prehab och allmän
styrketräning i olika former. Stakmaskinen har fått några besök, likaså
lite andra maskiner på gymmet. Baksidan av låren börjar ge med sig, även
om jag tror att det är lite av ett kroniskt fenomen. Fötterna börjar ge
upp, så här gäller det att tänka på “fotgympa”. Det är nåt som jag
rekommenderar starkt, våra fötter måste vi vara rädda om! Förebyggande
om inte annat. Höften är stel och trött, vilket kan hänga ihop med trött
ländrygg, så några besök hos sjukgymnasten inbokad för att få bukt på
det.
Sen fortsätta jobba med den allmänna rörligheten såklart.

Vi
har bara EN kropp! Så vill vi kunna träna mycket, för att tävla eller
bara må bra, måste vi se till helheten och stärka våra svagheter.

Vill ni ha tips och råd på övningar och träningsupplägg som skulle vara bra för er får ni gärna anlita migsmiley!!

Lycka till med Er träning och må gottsmiley/Susanne

Fotograf: Anna Lundgren